reklama

Gaussova krivka

Som maliar obrazov. V celej svojej podstate som umelec. Dosť chabá definícia na to, aby som ňou širokému spektru ľudských pováh vysvetlil, kto vlastne som a čo robím. Živo pred sebou vidím tú rôznorodosť predstáv, ktoré si ľudia začnú spontánne vytvárať pri prečítaní prvých dvoch viet. Taktiež s určitosťou viem, že existuje okruh ľudí, ktorí po prečítaní prvých viet budú presne vedieť kto som a čo robím. A o tom je táto moja úvaha.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Som maliar obrazov. V celej svojej podstate som umelec.

Ako umelec mám otvorené oči a dušu. A veľmi rád sa učím. Učím sa rôzne veci. Hlavne tie, ktoré mi pomôžu byť ešte viac umelcom. Vôbec by ma nenapadlo, že mi v tejto úvahe, úvahe o lepšom umelcovi, môže pomôcť napríklad veda alebo dokonca politika. Kamarát Roman, chemik, používa na vysvetlenie čohokoľvek Gaussovú krivku. Keď píšem čohokoľvek, myslím naozaj čohokoľvek. Fungovala mu. Život mi priniesol poznanie, že pravda je to, čo mi funguje. A tak som si prepožičal tú krivku pána Gaussa, aby som lepšie vysvetlil, čo si prajem vysvetliť, aby ostalo vypovedané a pochopené presne to, na čo teraz myslím.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Gaussová krivka jasne definuje jednoduchú pravdu, ktorú vnímam. Pravdu, ktorá je viditeľná všade okolo nás. Tá pravda ovplyvňuje každú našu životnú situáciu.

Pán Gauss v krivke ukazuje, že priemerných hodnôt v hocijakom jave je najviac. Tak napríklad keď sa pozrieme na IQ ľudí, tak najväčšia skupina sú ľudia s priemerným IQ. Nízke a naopak veľmi vysoké IQ má veľmi malá skupina ľudí. Týmto grafom sa viete pozrieť na akýkoľvek jav v spoločnosti a dokážete predpokladať priebeh daného javu s veľkou presnosťou. Často sa táto krivka využíva pri stanovovaní politických preferencií vo voľbách.

Dosť bolo mudrovania. Úplne stačí, ak si ponecháme informáciu, že priemerných hodnôt v danom jave je najviac. Vidieť to všade okolo nás.. Tak sa dá pozrieť celkom jasne na politiku ako aj na umenie. Začať politikou a dostať sa k umeniu? Absurdné? Vôbec nie. Dá sa to. Je to rovnaký vzorec, len premenné sa zmenia podľa situácie. Tak aký vzorec vlastne riešime?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Napríklad vzorec, ako robiť lepšiu politiku, lepšie umenie. Alebo, čo je to dobrá politika, dobré umenie. Je to jednoduché. I keď výsledok bude zrejme pre priemerného Slováka urážajúci a neprijateľný.

Ak si zoberieme na pomoc už známu krivku, tak potom dobrá politika by mala byť taká, ktorá obsiahne čo najviac ľudí a uspokojí potrebu najväčšieho počtu občanov. Tak sa dá pravdepodobne definovať aj dobré umenie. Všetko by bolo v poriadku, keby politika nekončila deň po hlasovaní vo voľbách. A taktiež, keby väčšinová skupina voličov mala na mysli aj rovnako veľké všeobecné dobro .

Takto jednoducho sa mohlo stať to, že navonok tvrdo ľavicová strana sa veselo správa antisociálne. Áno. Presne tak. Vodcovia tejto ľavicovej bandy nemajú záujem správať sa sociálne. Naopak. Jednoducho pochopili, že na to, aby mohli uplatniť svoje mocenské záujmy, je potrebné presvedčiť väčšinového voliča, že práve oni sú to pravé orechové. Alebo inak. Aby akákoľvek skupina mohla uplatniť svoje mocenské záujmy v demokracii, musí zahrať na strunu najväčšej skupine voličov. U nás stačí hrať na strunu iba v čase pred voľbami. Potom je to vďaka pasivite a mentálnemu stavu väčšinovej skupiny úplne jedno.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Presne tak to bolo v chode dejín Slovákov. Napríklad: intelektuálna skupina evanjelikov vedená Ľudovítom Štúrom nechala celé svoje srdce v službách národa. Zanechali veľkú ryhu na ceste dejín Slovákov. Väčšiu ryhu v srdci priemerného Slováka však nemala šancu zanechať. Inteligencia, ktorú Štúrovci oslovovali svojou prácou najviac, bola v tom čase malá skupina. A ono veľké srdce Štúrovcov v službách národa vykrvácalo. Neskôr, v inom úseku dejín, nie však tak vzdialenom, si iná skupina osvojila jednoduchú a viditeľnú pravdu priemernosti. A tak sa jednoduchý katolícky kňaz vrhol na priemernú a veľkú masu, aby vzápätí legalizoval svoje mocenské a podnikateľské záujmy vo voľbách. Tak málo stačilo a dav legalizoval Andreja Hlinku za otca národa.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tak ako je to vlastne s tou dobrou politikou? Úplne jednoducho. Na to, aby na Slovensku a vlastne kdekoľvek zavládla LEPŠIA POLITIKA, je potrebné, aby bola k dispozícii LEPŠIA VAČŠINA občanov. Nič nové pod slnkom. Vôbec nič. Práveže vôbec nič. Tak potom prečo z každej strany počuť zaručené správy o vinníkoch súčasného stavu? A tak je to už roky. Žiaľ, od nežnej revolúcie už desaťročia. Že iba dve? Dobre. Tak som sa teraz rozhodol, že to budú posledné dve desaťročia. A tak sa idem vzdelávať, skutočne naberať informácie, aby som zvýšil kvalitu toho veľkého balíka ľudí, s ktorými budú kandidáti o mocenské zaujmy komunikovať. A budem mať obrovský zámer na tom, aby tak urobil každý v mojom okolí. A ešte väčší zámer budem mať na tom, aby tak každý v mojom okolí robil ďalej vo svojom priestore.

A ako to všetko, čo tu píšem, súvisí s umením? Ja sám som si do hlavičky svojho blogu napísal, že budem písať o umení. Tak prečo politika?

Už som tu napísal, že je to rovnaký vzorec. A tak jednoducho verím, že ak budem okrem maľovania obrazov robiť aj to, k čomu som sa tu a teraz zaviazal, bude to aj pre umenie výborné. Jednoznačne výborné.

Verím, že sa mi potom už nebude stávať, že vážny záujemca o kúpu môjho obrazu mi pri stanovení ceny odpovie: Tak to si za tú cenu môžem kúpiť v Ikea aj 10 obrazov.

Áno. Je to tak. Až na jednu maličkosť. V Ikea si za tú cenu môže kúpiť až 14 obrazov. Teda podľa aktuálneho katalógu.

Jozef Debnár

Jozef Debnár

Bloger 
  • Počet článkov:  1
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Výtvarník, maliar, scénograf, divadelník... Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu